Genel

Türkiye, YÖREX’te  buluşuyor

Türkiye’nin yöresel ürünleriyle ilgili farkındalık yaratmak amacıyla düzenlenen Yöresel Ürünler Fuarı (YÖREX), ANFAŞ Fuar Merkezi’nde 9 – 13 Ekim arasında 13’üncü kez kapılarını açıyor.

Türkiye’nin yöresel ürünleriyle ilgili farkındalık yaratmak, coğrafi işaret tesciliyle bu ürünlerin özelliklerinin korunmasına katkıda bulunmak, ulusal ve uluslararası düzeyde tanınmasına öncülük ederek yüksek ekonomik getiri elde edilmesini sağlamak amacıyla düzenlenen Yöresel Ürünler Fuarı (YÖREX), ANFAŞ Fuar Merkezi’nde 9 – 13 Ekim arasında 13’üncü kez kapılarını açıyor. 

‘‘Sizin Oraların Nesi Meşhur'’ sloganıyla düzenlenen YÖREX’e bu yıl 72 ilden 400 katılımcı yüzlerce yöresel ürün getirecek. Fuara giriş ücretsiz. Fuar her gün saat 10.00 ile 20.30 arasında açık olacak.

BASIN TOPLANTISI VE GERİ SAYIM

Antalya Ticaret Borsası (ATB) öncülüğünde, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) desteğiyle düzenlenen 13’üncü YÖREX hakkında basın toplantısı yapıldı ve açılış için geri sayım başlamış oldu.

ATB Yönetim Kurulu Başkanı Ali Çandır başkanlığında yapılan toplantıya, ATSO Başkan Yardımcısı Hakan Pakalın, ANFAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Ali Bıdı, Antalya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı İdris Taş, ATB Yönetim Kurulu üyeleri Cüneyt Doğan ile Ragıp Gök katıldı. Başkan Ali Çandır toplantıda YÖREX’in geçmişi, amaçları, yöresel ürünlerin önemi ve ekonomik potansiyeli, dünya yöresel ürünler pazarı ile 13’ün YÖREX’e katılım konularında bilgiler verdi , herkesi bu fuarı gezip görmeye davet etti.

EKONOMİK KRİZ DÖNEMİNDE BAŞLADI

ATB Başkanı Ali Çandır, 2008'de ekonomik dalgalanmada ticaretin geliştirilmesi için yöresel ürünler projesini geliştirdiklerini belirterek, yöresel ürünleri ekonomiye kazandırmak, markalaşmasını sağlamak, ekonomik değerini artırmak amacıyla Yöresel Ürünler Fuarı YÖREX adıyla düzenlemeye başladıklarını kaydetti. Fuarla ilgili ilk günden itibaren çok güzel dönüşler aldıklarını, ‘Sizin oraların nesi meşhur?’ sloganıyla ülkenin her noktasına ulaştıklarını anlatan Başkan Çandır, “Karşılaştığımız ürünlerle heyecanımız daha da arttı. YÖREX ile ürünlerin markalaşmasını ve katma değerinin artmasını sağlayan coğrafi işaret tescil belgesine de ağırlık verdik” dedi.

COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜN SAYISI 15 KAT ARTTI

YÖREX’in başladığı 2010’da Türkiye'de 109 olan coğrafi işaretli ürün sayısının 1639’a çıktığını, 600'e yakın ürünün de tescil aşamasında olduğunu kaydeden Çandır, şu bilgileri verdi:

“Türkiye Odalar Borsalar Birliği’miz ve Başkanımız Rifat Hisarcıklıoğlu’nun özel ilgisiyle Avrupa'da da coğrafi işaret konusunda atağa kalktık. 27 ürünümüz coğrafi işaret tescilini AB'den aldı, 61 ürünümüz de almak için gün sayıyor. İnşallah bunların da sayısını artıracağız.

Coğrafi işaret tescilinin ekonomik katkısı çok yüksek. Dünyadaki coğrafi işaretler piyasasına baktığımızda 200 milyar dolarlık bir pazardan bahsediyoruz. Türkiye'nin bu pazardan hak ettiği payı alamadığını düşünüyoruz. Biz farkındalığı arttırdık. Şimdi de hedefimiz bu pastadan nasıl pay alırız diye ona odaklanmak. 2025 yılından itibaren de uluslararası alanlarda yapacağımız etkinliklerle Türkiye'nin bu müthiş zenginliğini dünya tanıtacağız.”

KANUN YÖNÜNDEN EKSİKLERİMİZ VAR

Coğrafi işaret tescillerinin yüzde 40’nın Türkiye'deki odalara, borsalara ait olduğuna dikkat çeken Başkan Çandır konuşmasına şöyle devam etti:

“Avrupa'ya baktığımızda bu daha çok üretici birlikleri ve kooperatifler kanalıyla alınmış. Müthiş bir farkındalık yarattık. Hemen hemen Anadolu'nun birçok yerinde toplantılar yaptık. Bu konuda insanları farkındalığını geliştirdik. Ve şu anda diyebiliriz ki hemen hemen bütün odalarımız, borsalarımız, yerel yönetimlerimiz, akademik dünyada coğrafi işaretle ilgili çalışmalar yapıyor. Kanun yönünden birtakım eksikliklerimiz var, uygulamayla ilgili. Umuyorum onlar da bakanlık tarafından önümüzdeki dönemde hayata geçirilir ki coğrafi işaretle birlikte bunun taklitlerinin önüne geçeriz.

Kırsaldaki üreticinin hakkını hukukunu koruyarak bu ürünlerin gelecek nesillere aktarılmasını sağlayabiliriz. Burada coğrafi işaretli ürün üreticilerinin bir miktar sorunu var. Odaklanmamız gereken konulardan biri üreticilerin birlikte hareket etmesini sağlayacak, onları bir araya getirecek ve birlikte üretim yapıp birlikte satacakları organizasyonları kurma olacak.”

 YÖREX’LE YERELDEN ULUSALA AÇILIM

Başkan Çandır, YÖREX’in ardından yöresel ürün satış yerlerinde artış olduğunu belirterek bu başarının perde arkasını da anlattı:

“Yöresel ürünler özellikle online pazarlarda çok yoğun şekilde satılıyor. Hemen bütün yerel yönetimler coğrafi işaret ürünlerine sahip çıkarak yerelde marketler açtılar. Üreticileri desteklemeye başladılar. Ve bir şekilde geliştirdiler.

YÖREX’te TOBB’nin katkısıyla büyük market zincirleri ve e-ticaret siteleriyle üreticiyi ikili görüşmelerde bir araya getirdik. Geçen yıl YÖREX’te yaklaşık 140 civarında ikili ticari görüşme oldu. Bunların büyük çoğunluğunda iş bağlantısı sağlandı. Bu bizi fazlasıyla memnun etti. Çünkü kırsaldaki insanların bu pazarlara, normal koşullarda ulaşması çok zor.”

 

ÇOCUKLAR YÖRESEL ÜRÜNLERİMİZİ TANISIN

Geçen yıl YÖREX’i 4 günde 355 bin kişinin ziyaret ettiğini anımsatan Başkan Ali Çandır, “Bu yıl 5 gün sürecek olan YÖREX’e 400 bin ziyaretçi hedefliyoruz’’ dedi ve şu çağrıyı yaptı:

‘‘Bu binlerce yıllık medeniyetlerin birikimini bizim gelecek nesillere aktarmak gibi sorumluluğumuz var. O nedenle de ben fuara gelecek herkesin çocuklarını getirmesini istiyorum. Çünkü o çocukların bu zenginliğe dokunması, tatması, deneyimlemesi gerekiyor ki gelecek nesillere aktaralım. Belki birkaç ailemize çocukların beslenme çantalarına bize ait olan ürünleri koymalarını sağlayabilirsek hem bunu gelecek nesillere aktarmak hem de kırsaldaki bizim kendi insanımıza iş, aş olma fırsatı yaratırız.

 

ANADOLU ATEŞİ İLE AÇILACAK

YÖREX’in 9 Ekim Çarşamba günü açılışında Anadolu Ateşi bir gösteri sunacak. Açılışa Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu da katılacak. Fuara girişi ücretsiz, fuar her gün 10.00 - 20.30 saatleri arasında gezilebilecek.’’

 

YÖREX, ANTALYA’NIN BİR MARKASI

Antalya Ticaret ve Sanayi Odası Başkan Yardımcısı Hakan Pakalın, YÖREX’in Antalya'nın markası haline geldiğini ve ülkenin her yerinde bilindiğini belirterek, “Fuarların asıl amacı farkındalık oluşturmaktadır. İlk günden beri YÖREX'i destekliyoruz. Onu bir çocuk gibi büyüttük. Biz de ATSO olarak gerekli desteği veriyoruz. Vermeye de devam edeceğiz” dedi.

 

YÖREX’İ YAŞATMAMIZ LAZIM

ANFAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Ali Bıdı, fuarın gerek kent gerekse ülke açısından önemli bir olduğunu vurgulayarak, şöyle konuştu: “YÖREX, Antalya, Türkiye markası. Fuarlar içinde en fazla desteği ATB'ye yapıyoruz. Fuara elimizden geleni yapmaya devam ediyoruz. ANFAŞ dünya markası. Bu fuarı da yaşatmamız lazım. Sadece Antalya değil, tüm Türkiye'yi YÖREX'e davet ediyoruz. Sağlıklı ve markalı ürünleri herkesin tatmasını bekliyoruz.”

 

BASIN YÖREX’E DESTEK

Antalya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı İdris Taş, YÖREX'in Antalya'nın marka değerine değer kattığını belirterek, “Biz gazeteciler olarak bu fuarın gönüllü danışma kurulu üyesiyiz. Biz de her zaman kente katma değer katan tüm kurumlara desteğimiz tamdır. Dün olduğu gibi, bugün de yarın da Antalya'mız adına bizim son derece önemli bir görevimiz var’’ dedi.